פיצול הזנה
מאת:
קוביבוי
Jan 03, 2019
||
13:51
שלום רב
שאלה:
בוילה יש מזגן חד"פ גדול וישן, אשר מוזן בלוח ממא"ז 20A, מחובר בחיווט 4 ממ"ר, ע"י שעון וקונטקטור.
ההזנה ליחידה החיצונית נעשית ע"י כבל בין יחידות מהיחידה הפנימית.
בשנה האחרונה, כאשר המזגן עובד כמה דק', קופץ המא"ז שלו, עקב עומס יתר. מבדיקה שבצעתי באמפרמטר, מסתבר שהוא צורך יותר מ20A, ויש צורך להחליף למא"ז 25A (מדגם C כמובן...).
כעת; להחליף את הקו מהלוח לשקע המזגן, לחוטים 6 ממ"ר, נראה לי לא כדאי בכלל: גם מפני שההשחלה לא תהיה קלה בעובי כזה. וגם מפני שעדיין הצרכן העיקרי שהוא הרי היחידה החיצונית, יהא מוזן מכבל בין יחידות שאינו 6 ממ"ר. ולהחליף כבל זה לא יהא קל בכלל (במקרה הנ"ל).
חשבתי על רעיון טוב יותר: לנתק את הזינה ליחד' החיצונית מכבל בין יחידות, ולהשאיר רק את הפיקוד.
ואז: להשאיר את היחידה הפנימית מוזנת מ20A (אפי' שאין צורך...) וכו' כמו המצב הקודם. ולהוסיף עוד מעגל חדש בלוח (של 25A וחוטים 6 ממ"ר) שלא יעבור דרך השעון והקונטקטור, שיזין בנפרד את היחידה החיצונית (ליחיד' החיצונית יש לי גישה הקלה....), עם מפסק פאקט על היחידה החיצונית. ואז כאשר השעון יעצור את היחידה הפנימית, ממילא תפסיק החיצונית בגלל שאין פיקוד, למרות שמוזנת ממא"ז נפרד.
השאלה האם זה בסדר? האם אין בעיה ששני היחיד' כ"א מוזנת ממעגל נפרד?
תודה לעונים.
|
|
|
•
|
|
|
Jan 03, 2019 | 13:51
|
|
שלום רב
שאלה:
בוילה יש מזגן חד"פ גדול וישן, אשר מוזן בלוח ממא"ז 20A, מחובר בחיווט 4 ממ"ר, ע"י שעון וקונטקטור.
ההזנה ליחידה החיצונית נעשית ע"י כבל בין יחידות מהיחידה הפנימית.
בשנה האחרונה, כאשר המזגן עובד כמה דק', קופץ המא"ז שלו, עקב עומס יתר. מבדיקה שבצעתי באמפרמטר, מסתבר שהוא צורך יותר מ20A, ויש צורך להחליף למא"ז 25A (מדגם C כמובן...).
כעת; להחליף את הקו מהלוח לשקע המזגן, לחוטים 6 ממ"ר, נראה לי לא כדאי בכלל: גם מפני שההשחלה לא תהיה קלה בעובי כזה. וגם מפני שעדיין הצרכן העיקרי שהוא הרי היחידה החיצונית, יהא מוזן מכבל בין יחידות שאינו 6 ממ"ר. ולהחליף כבל זה לא יהא קל בכלל (במקרה הנ"ל).
חשבתי על רעיון טוב יותר: לנתק את הזינה ליחד' החיצונית מכבל בין יחידות, ולהשאיר רק את הפיקוד.
ואז: להשאיר את היחידה הפנימית מוזנת מ20A (אפי' שאין צורך...) וכו' כמו המצב הקודם. ולהוסיף עוד מעגל חדש בלוח (של 25A וחוטים 6 ממ"ר) שלא יעבור דרך השעון והקונטקטור, שיזין בנפרד את היחידה החיצונית (ליחיד' החיצונית יש לי גישה הקלה....), עם מפסק פאקט על היחידה החיצונית. ואז כאשר השעון יעצור את היחידה הפנימית, ממילא תפסיק החיצונית בגלל שאין פיקוד, למרות שמוזנת ממא"ז נפרד.
השאלה האם זה בסדר? האם אין בעיה ששני היחיד' כ"א מוזנת ממעגל נפרד?
תודה לעונים.
|
|
|
|
|
•
|
|
|
Jan 03, 2019 | 14:15 |
|
אסור לחלק את ההזנה למזגן בין 2 מא"זים.
אבל אתה יכול להזין בקו חדש מהלוח את היחידה החיצונית, ומשם להמשיך דרך הכבל הקיים המחבר בין היחידות
בשביל זינת הפיקוד, וליד הפיקוד לשים שעון שבת שינתק את הפיקוד ואז לא תצטרך בכלל מגען (שהרי זרם הפיקוד הוא אפסי) וכמובן לנתק לחלוטין את ההזנה הישנה דרך הבית.
אולי כדאי קודם לבדוק למה המזגן כל כך רעב. אולי הלך לו הקבל .
יום נפלא !!!
|
|
|
|
|
•
|
|
|
Jan 03, 2019 | 15:11 |
|
אני מבין את הרעיון שלך, בעצם ברגע שהזינה ישירות ליחידה החיצונית ומשם לפנימית, אז די בכך שהיחיד' החיצונית מוזנת בכבל 6 ממ"ר, למרות שכבל בין יחידות הוא פחות עבה..... רעיון טוב.
השאלה: האם מותר לרדת ככה בשטח החתך על מא"ז 25A? או שאצטרך להוסיף בדרך עוד מא"ז?
ולגבי הרעיון שלי: אם אני שם שילוט, מה הבעיה?
תודה
|
|
|
|
|
•
|
אני אשאל אותך שאלה ותנסה להבין
niv
|
|
|
Jan 03, 2019 | 18:48 |
|
מכאן את התשובה לשאלתך ולהבין שהמחשבה שלך היא לא הגיונית.
במקרה שלך, כשהמזגן כבוי, במידה ותמדוד מתח ביחידה החיצונית האם יהיה שם מתח?
|
|
|
|
|
•
|
|
|
Jan 03, 2019 | 22:38 |
|
כפי שציינת המזגן עבד ללא צריכת זרם חריגה תקופה ורק לאחרונה
צריכת הזרם עלתה עד כדי ניתוק המא"ז עקב עומס.
נראה כמו קבל של המנוע שהזדקן מעט והחלפתו תפטור את בעיית העומס..
שווה בדיקה..
|
|
|
|
|
•
|
|
|
Jan 04, 2019 | 01:45 |
|
כמובן שגם כשהמזגן כבוי יהא מתח ביחידה החיצונית.
אבל כך הוא המצב גם כשהכל מוזן ממא"ז אחד, שמזין את הפנימית וממשיך לחיצונית.
גם שם למרות שהמזגן כבוי, יש מתח בחיצונית. רק שאין פיקוד וממילא המעגל פתוח.
ולכן איני מבין טענתך.....
בקשר לקבל, אבדוק את העניין. חשבתי שאם הוא הזדקן אז היחידה החיצונית לא מתפקדת בכלל....
|
|
|
|
|
•
|
אם במזגנים הגדולים המגען שמפעיל
niv
|
|
|
Jan 04, 2019 | 06:37 |
|
את המדחס נמצא באמת בפועל ביחידה החיצונית אז אתה צודק ואני טעיתי.
במקרה כזה באמת יועבר רק מתח פיקוד להפעלת המגען.
אתה בעצם אומר שהמתח הראשי מגיע ליחידה הפנימית ופשוט מגושר על ידי מהדקים בצורה ישירה ליחידה החיצונית?
במזגנים שאני נתקלתי שמוזנים דרך היחידה הפנימית הפיקוד היה בפנים ונשלח ליחידה החיצונית בהתאם לצורך, אבל ייתכן שבמזגנים גדולים זה עובד אחרת.
אם כך הדבר, אז הפעולה הנכונה יותר ברמה התיאורטית היא לבצע באמת מה שהוצע לך שזה להעביר את ההזנה ישירות ליחידה החיצונית דרך פאקט ולבטל את התקע ביחידה הפנימית.
בתכל'ס זה לדעתי יהיה מוצלח יותר בכל מקרה מכיוון שגם ככה סביר להניח שהכבל בין 2 היחידות הוא לא יותר מ 2.5 ממ"ר.
הזנה כפולה היא בכל מקרה אסורה במקרה כזה ובתכלס גם מיותרת.
קח בחשבון רק שלמרות שזה נראה נכון תיאורטית אתה לוקח סיכון מכיוון שאתה משנה את בניית היצרן המקורי על מה שמשתמע מכך.
אם אתה מעביר ליחידה החיצונית כבל xlpe ירוק ולא גידים, לא אמורה להיות בעיה גם להשתמש בגיד 4 ממ"ר
אבל אחרי שכל זה נאמר, לפני שאתה רץ להחליף הזנות, צריך לבדוק את המזגן. או שמשהו התקלקל שם או שעומד למות ושווה לשקול החלפה.
|
|
|
|
|
•
|
|
|
Jan 04, 2019 | 12:15 |
|
במזגן המדובר (ובכלל בכל המזגנים שיצא לי להתעסק בהם), המגען בחוץ וכו''....
היום אבדוק את מצב הקבל.
אכן אם בכ"א אצטרך להגדיל את הזינה אעדיף את התוכנית שהוצעה לעיל.
אם כי עדיין לא ברור לי אם מותר על מא"ז 25 לרדת בשטח החתך כשאני ממשיך מהחיצונית לפנימית (בפשטות אסור...).
כמו"כ עדיין לא הבנתי את הסיבה לאסור את הרעיון שלי....
|
|
|
|
|
•
|
|
|
Jan 05, 2019 | 21:42 |
|
בדקתי את הקבל הגדול (45 מיקרו פארד, כנראה של המדחס) ואכן מסתבר שהוא היה גמור. החלפתי לחדש, ולאחר בדיקה זרם הצריכה ירד מ23A ל18A (מאמין שעוד שני קבלים שהיו שם גם לא משהו, ואם הייתי מחליף אותם הזרם היה יורד לזרם הנקוב שהוא 16A....).
תודה על העזרה, ועל החיסכון בעבודה מיותרת!
(עדיין מחכה לתשובה על שאלתי למעלה...)
ואם כבר מדברים, הייתי שמח לדעת את תפקיד הקבל במזגן; חשבתי שהוא משמש להתנעה בלבד (ולכן לא חשדתי בו, בגלל שהזרם היה גבוה אף לאחר ההתנעה), ומסתבר שלא. אז למה הוא משמש מעבר להתנעה?
הדבר היחיד שאני מצליח לחשוב עליו, שהוא מיועד להוריד את ה"הספק ההשראי" של סלילי המנוע, ובסה"כ מקטין ע"י כך את ההספק הכללי (S), מה שמסביר מדוע הזרם ירד, שהרי ההספק הכללי קטן. האם זו המטרה?
תודה לעונים.
|
|
|
|
|
•
|
|
|
Jan 06, 2019 | 12:18 |
|
כשיורדים בחתך נצרכת הגנה מתאימה לחתך החדש.
כשהצעתי לך את הרעיון להשתמש רק בהזנה חיצונית כתבתי לך שתשים ש"ש ליד המזגן בתוך הבית,
כמובן שלידו צריך לשים הגנה מתאימה (אני שם מא"ז של 6 אמפר )
לגבי השאלה על הקבל, ובכן במזגן יש יותר מקבל אחד .יש בשביל ההתנעה, ויש את הקבל בשביל לבטל
את ההספק ההגבי ההשראי ואותו אתה החלפת. ואז צריכת הזרם ירדה כיה מא"ז ומכשירי המדידה מודדים את
הזרם הכללי שהוא תוצאה של חיבור במשולש פיתגורס של הזרם הממשי והזרם המדומה.
מקווה שהובנתי, יום טוב.
|
|
|
|
|
•
|
|
|
Jan 06, 2019 | 13:38 |
|
הוא אשר נתכוונתי וכתבתי....
אתה מתכוון לפיתגורס אודות ההספק ממשי (P) + הספק מדומה (עיוור, Q) וכו' = הספק הכללי (S)
(בזרמים אין זרם מדומה....). וממילא כיוון שע"י הקבל קטן ההספק הכללי (S), לכן קטן הזרם (I).....
(אגב במקרה הזה לא שייך לעשות פיתגורס לחישוב הזרם הכללי, מפני שזה נכון רק כאשר יש עכבה ממשית, ובמקביל עכבה השראית\קיבולית. משא"כ פה שיש עכבה השראית+ממשית בטור, ובמקביל קיבולית. ולכן אין 90 מעלות לגבי הזרמים בין שני ההיסתעפויות שבמקביל.....)
תודה
|
|
|
|
|
•
|
|
|
Jan 06, 2019 | 14:54 |
|
לא פיתגורס אלא חיבור זרמים פאזוריים בעלי זויות שונות.
|
|
|
|
|
•
|
|
|
Jan 06, 2019 | 14:57 |
|
נכון שקבל לשיפור מקדם הספק מקטין את זווית המופע
בין הזרם והמתח בצרכן השראתי ובכך מוריד את זרם העבודה
אך במקרה הזה מדובר בקבל עבודה או קבל התנעה
קבלים אלו יוצרים זווית מופע של 90 מעלות לסליל העזר במנוע
השראה חד פאזי. כל ערך שלא כמו היצרן גורם לעליית זרם המנוע וחימום הסלילים,
לעיתים גם להפסקת פעולת המנוע.
אם תנתק את הקבל או לפחות הדק אחד והמנוע, מדחס לא יעבוד
זה בוודאי לא קבל לשיפור מקדם הספק.
|
|
|
|
|
•
|
|
|
Jan 06, 2019 | 15:30 |
|
היה גמור לחלוטין, לגמרי. אפשר לומר כאילו הוא "מנותק", ועם כל זאת המנוע, מדחס עבד כמו שצריך. זאת הוכחה לכך שמטרתו לשיפור מקדם ההספק?
מלבד זאת, תוכל להרחיב מעט (מלמעלה) בעניין הקבל עבודה וסליל העזר עליהם כתבת? זהו נושא שלא בדיוק למדנו עליו בנושא מנוע ההשראה.
תודה.
|
|
|
|
|
•
|
|
|
Jan 06, 2019 | 15:48 |
|
מה ערך הקבל המקורי במיקרו פראד? מה רשום עליו?
כמה מדדת?
לגבי הקבלים, חפש ברשת Running Capacitor, Starting Capacitor
תקבל הסבר הכי טוב..
|
|
|
|
|
•
|
|
|
Jan 06, 2019 | 17:14 |
|
כתוב עליו 45 מקרו פארד (גדול). בבדיקה מראה 0.....
תודה על ההפנייה....
|
|
|
|
|
|
|
מקרא:
ללא תוכן °
הודעה חדשה
|
לחיצה על העיגול תוביל לפתיחת ההודעה בעמוד נפרד
|
|
|